Sanningen ska fram nån gång..

Så varför inte skriva om det i bloggen så man kan dela med sig av vad det egentligen är, alltså Sexmissbruk.
För att kunna förklara bättre så sökte jag på internet och fann en ganska bra sida där det står om vad sexmissbruk är och hur det kan behandlas. Kanske inte så viktigt för alla människor, men för de som är sexmissbrukare och inte riktigt vet hur dom ska kunna komma ur det, eller så kanske dom bara vill ha vetskapen om att det går komma ur kanske det kan kännas bra att veta.

Själv så vill jag inte komma ur det, inte än. Jag trivs som jag har det och den dagen jag vill komma ur det så vet jag hur jag ska göra.

Så nu till saken:

Skrivet av: Wendy Moelker; Leg. Psykolog och lärare vid Centrum för mental hälsa, Goes Nederländerna.

Fråga:
Vad är sexmissbruk?
Svar:

Nedan följer tio typiska tecken på sexmissbruk:

  • Okontrollerat sexuellt beteende;
  • Sexuellt beteende som innebär stor inverkan på- och betydande negativa konsekvenser i en människas liv;
  • Att inte kunna sluta med detta sexuella beteende trots den negativa konsekvenserna;
  • Ett ihållande självdestruktivt beteende / beteende som innebär stora risker för en människas hälsa.
  • En ihållande önskan om att begränsa eller upphöra med sitt sexuella beteende;
  • Sexuell besatthet och sexuella fantasier som primär försvarsstrategi;
  • Ett behov av att utöva sex allt oftare - ett begär som hela tiden "trappas upp" allt eftersom gränserna vidgas.
  • Spendera onormalt mycket tid på sexuell aktivitet eller för återhämtning efter sexuell aktivitet.
  • Strunta i viktiga saker i livet t ex arbete och relationer på grund av sex.

Fråga:
Vad bör behandling av sexmissbruk innehålla?
Svar:

Behandling av sexmissbruk bör innehålla:

  • Bearbetning av trauman / smärta från upplevelser i det förflutna
  • Kontakt med andra
  • Möjlighet till att uttrycka alla sina känslor
  • Omprogrammering av dysfunktionella budskap som man fått från ursprungsfamiljen
  • Hantering av smärta
  • Kärlek och stöd
  • Träna på nya sätt (strategier) att hantera ångest på

Vid svåra problem med överdriven sexlust och sexuella övergrepp använder man ibland läkemedel som dämpar sexlusten, s.k. kemisk kastrering. Vanligt läkemdel för detta är Buserelincetat. Genom en lagom dos kan man uppnå en normal sexdrift men hämma en alltför stark sexdrift.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback